Lakování

Nejprve je třeba se rozmyslet, jestli chcete auto krasavce nebo auto k běžnému používání. Já jsem chtěl auto krasavce k běžnému používání J To v praxi znamená, že jsem ho udělal tak, jako by bylo nově koupené a nyní sbírám šrámy osudu a učím se, aby mi to nebylo líto. Zvláště pak u Syncra, které vyniká v přírodě a terénu, kde k poškození laku není daleko.

Taky je samozřejmě cesta základové barvy nebo štětce a khaki. Takové varianty nejsou moc vzhledné ale jednoduše opravitelné a nic Vás pak nemrzí. Kdybych stavěl auto znovu, šel bych do khaki. V mém případě mi to vzhledem ke stavu nedalo a udělal jsem barvu původní, tedy zlatavou metalízu LP7Y.

Pokud se rozhodnete podstoupit cestu lakování, bude Vás čekat mnoho bezesných nocí.

Nejprve musíte auto odstrojit. Pokud se má lak udělat pořádně, musí ven všechno. Když sundáte gumy oken, zjistíte většinou korozi, což je dobré odchytit před lakem. Zakrytí vnitřku v lakovně lze, ale pokud nechcete riskovat poškození, raději jej také vyndejte. Dal jsem si tu práci, že jsem auto odstrojil do plechu. Zbyly jen kabely a motor, aby se s ním dalo popojíždět. Přeci jen je dost těžké a při postrkování hrozí další poškození laku. Odstrojení si každý může provést svépomocí.

Poté doporučuji vlastními silami provést též přípravu pod lak alespoň v rozsahu, že vybrousíte nebo vypískujete veškerou rez, vyvaříte, a ošetříte základem (lépe zinkovým). V lakovně Vám udělají lak, ale že by se Vám piplali s každým flíčkem…

No a přichází to největší dilema, jakou lakovnu. Poptal jsem několik lakoven a jejich ceny se pohybovaly v rozmezí 30.000,-kč – 130.000,-Kč a to ještě s otazníkem. V porovnání ceny auta je pak rentabilita lakování poněkud diskutabilní. V tomto ohledu jsem měl velké štěstí na jednoho šikovného lakýru z Mostecka. Nejen, že kvalita super, navíc zaplatil 1 cestu odtahu do lakovny. I cena byla velmi příznivá. Navíc mi udělal leštěný lak v ceně, co normální u konkurence. Vše, na čem jsme se domluvili, bylo dodrženo. Pokud by měl někdo zájem, mohu předat kontakt.

Jak na spáry? To je častá otázka a osvědčený návod neexistuje. Pokud jsou zdravé, nechat určitě původní tmel. Pokud jsou poškozené, doporučuju vypískovat (nebo vybrousit), ošetřit odrezovačem, použít jako základ zinkovou barvu, pak vyplnit sikaflexem a nalakovat. Problém je, že udělané spáry prasklají. Auto se kroutí a tomu nelze prakticky zabránit. Pokud se spáry vyplní po nastříkání plniče, občas se to utrhne i s plničem. Pokud vyplní a pak přestříkají plničem, je na pružném tmelu velká vrstva tvrdého materiálu a praskne to taky. Někdo je dokonce vycínuje. S tím nemám ale zkušenost, jestli to drží. Holt se místy prasklé spáry opraví, časem vykvetou a můžete s autem zase do lakuJ Proto je lepší štětec a khaki. Nemluvě o tom, že může jít koroze také zevnitř. To je úplně marný boj. Nic na plat, spáry jsou ten největší problém T3.