Tuning na silnice

Co se dá všechno "tunit"? Vlastně vše. Otázka je smyslu takových změn a kde je rozdíl mezi nepraktickým tuningem "na oko" a účelnými vylepšeními vlastností vozu. Bohužel na našich silnicích je vidět nejčastěji ta první kategorie. Hodně nepraktického laminátu, děravý výfuk se super velkou nerezovou koncovkou, hlasitá hudba s velkým a nezdravým duněním, nesmyslně široká kola a podvozek snížený na minimum i za cenu toho, že nakonec musíte auto na tuning sraz dovést na podvalníku. Jinde lépe s ním nejezdit. Co si budem nalhávat, to je většinou lidí chápaný význam slova "tuning".

Než se na takovou cestu dáte, doporučuji si to řádně rozmyslet. Většinou se jená o nevratné a dosti drahé úpravy. K určitému rozhodnutí Vám možná pomohou následující řádky. Budu se zde zabývat pouze profesionálním tuningem T3 od německé společností ProjektZwo, se kterým jsem měl osobní 4leté zkušennosti.

Laminátové doplňky:


 

Tento laminátový program lze ještě bez problémů v současné době objednat. Celkem Vás vyjde na cca 35 tis + nástřik barvy. Obchodní zastoupení pro ČR má společnost Lexani.

Když jsem ho před 4 lety objednával, doďací doba byla 14 dní. Dodávka byla v bílém základu, povrch načisto vytmelený. Bylo nutné aplikovat stříkací tmel a následně barvu. Tvarová přesnost byla velmi dobrá. Při montáži dělá problém spíše různě deformovaná karoserie, zejména zadní plechový nárazník. Proto je třeba před stříkáním laminátových dílů provést montáž dílů na nečisto!

Klady úpravy:

  • Auto dostane originální, zajímavý a nevšední vzhled.
  • Při použití širších pneumatik nestříkají nečistoty od předních kol na bok auta.

Zápory úpravy:

  • Nepřiměřena cena vůči ceně auta. Použitý nelze prakticky sehnat a pravděpodobně nebudete mít k dispozici homologaci.
  • Náchylnost k poškození zejména předního nárazníku ve spodní části. Třeba je dát pozor při parkování u obrubníků, na železničních přejezdech a velkých skonech silnic, nájezdech a výjezdech.
  • Poškození zadních bočních dílů při parkování u supermárketů zejména ostatními řidiči. Jsou velice křehké.
  • Obtížnější tažení auta pomocí lana.

Sami zvažte, jestli pro Vás převažují klady nebo zápory. Z vlastní zkušenosti bych se úpravám, které snižují světlost vozu, již velkou oklikou vyhýbal. To platí i o snižování pružin. Omezení, která jsou s takovou úpravou spojená, jsou značně omezující a i když se kontrolujete sebevíc, stejně se neubráníte poškození. Pak zde vyvstává otázka, proč se ale v autě kontrolovat a nějak omezovat.

Nezapomenu na 3 situace. Když jsem v Itálii vjel v půlnoci na parkoviště, na kterém trčel půl metru vysoký roxor. Byla to asi dvanáctka. No a co se nestalo, půl roku starý přední nárazník jsem nádherně rozpáral. Cvak, mínus 10 tis. V druhém případě jsme jeli ke kamarádovi na parcelu péct buřty. Nádherně rovná zahrada a jeden zarostlý nevelký příkop. Potom co jsem vyjel, měl zahradu už rovnou. A do poslední řady 40 km/hod přes železniční přejezd. Co myslíte. Rána a zase půl nárazníku na hadry. Ale nechci Vás strašit. (Jen raději odradit )

Vaše rozhodnutí jestli plastem tunit a nebo netunit můžete také opřít o to, k jakému účelu auto vlastně máte a  kam budou směřovat nejčastěji Vaše dovolené. Pokud máte auto na parádu, většinu roku jezdíte jiným a na dovolené jezdíte výhradně do kempů západní nehornaté a nekopcovité evropy, můžete si tuning pořídit. V opačném případě raději nechte auto bez.

 

Součástí tohoto tuningu jsou také pětipaprsková hliníková kola. Na utě vypadají dobře, jízdní vlastnosti a stabilita je na velice slušné úrovni. Otvírání šoupaček nepřekáží. Nelze použít podložky. Při použití podložek vám začnou stříkat nečistoty na karoserii a neotevřete šoupačky. Origo doporučený rozměr je 225/55 R16. I když oficiálně zastoupení Wolksvagen IVG nedá souhlas se zápisem 16 kol do TP, lze je zapsat na základě OTP, který by měl mít prodejce. Vše je ale třeba před koupí zjistit a ověřit. Každý úřad postupuje jinak a zákony se mění příliž rychle. Nespolehejte tedy, že to co platí v okamžiku, když píšu tenhle článek, ještě platí. O zápisu kol do TP je velká diskuse na VW bus fóru.

 

Dalším zajímavým doplňkem je volant. Volant je nezvykle malý, ale auto s posilovačem uřídit není žádný problém. Bez posilovače raději nechte originální větší. Jinak vás drahé polovičky nikam v "jiném stavu" možná nepřevezou.  Volant se dobře drží a je příjemný. Jinak  profi zpracování. V prostřed je integrováno troubení. Mám k němu i origo certifikát, pokud by někdo potřeboval kopii.

 __________________________

 

Další věcí jsou světla a mlhovky. Masku se světly jsem k testování neměl, tak se nemohu vyjádřit k svítivosti. Nepředpokládám ale, že by byla výrazně lepší nebo horší oproti 4 oké sériové. S čím jsem měl zkušennost jsou mlhovky. Opravdu výrazně pohohou při mlze a snížené viditelnosti. Nevýhodou je, že na zvýšenou spotřebu není stavěn el. systém a tak často hoří základní pojistková skříň s relátky. Pokud se je rozhodnete instalovat, je nutné udělat silový přívod, nejlépe od baterky. Přívod pro světla je vůbec podimenzován, pokud se udělá speciální přívod a ovládáni přes relé přímo z baterie, svítivost se podstatně zvětší.

Tuning do terénu

Od zmiňované společnosti ProjektZwo je možné sehnat i slušivý tuning v podobě ocelových trubek. Samozřejmě se jedná o přední a zadní nárazník a nášlapy. Ty však vyrábělo mnoho výrobců, např. také BUDICH v DE. Ten byl zpracovatel zejména předních rámů a nášlapů. Na obrázku vlevo je pak vidět i úprava - rozšíření lemů. Je to praktické proti cákání bahna od kol v terénu. Fakt je, že to co je na obrázku vidět plní ten účel, ale při osazení širokých pneu. Hádám víc jak 225.